Flippade klassrum har både för- och nackdelar

Flipped classroom är ett begrepp inom utbildning som slarvigt kan översättas till ”omvänt klassrum”. Vi har berört detta tidigare här på bloggen och det innebär alltså att studerande läser in sig på lektionen innan de kommer till klassrummet, ofta genom att titta på filmer. Detta ska ge mer tid till problemlösning, samarbete, grupparbete och övning/laboration tillsammans med läraren och klasskamrater.
7112676365_8de439c004_b
Men varför väljer lärare att flippa sitt klassrum och vilka utmaningar finns? I en amerikansk fallstudie deltog 200 lärare som undervisar i naturvetenskapliga ämnen och matematik och som använder sig av flippat klassrum. Läs mer här om resultatet från studien

Mer om flippade klassrum gick att läsa här på CLM-bloggen tidigare

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s