Målkänning

Anita GilmoreIngen kan förneka att mål är det allra viktigaste som finns när det gäller lärande. Om man inte vet som kursskapare eller lärare vad målet är, vet inte den som ska lära. Elementary, my dear Watson. Man börjar med en målgrupp och kommer sedan till målen. En annan sida av målmyntet är att de studerande kan behöva hjälp (hela tiden) med att förstå vad det är de faktiskt lärt sig. De måste liksom få målkänning någon gång då och då. Där kommer utvärdering och sammanfattning in, från den som verkligen har koll på målen.

Mål finns ju inte bara i standardiserade studieplaner eller liknande. Mål måste man ha i det mesta man gör. Vad är målet med detta blogginlägg? Målen kan ju delvis vara rent egoistiska som i mitt fall, jag känner mig lättare om jag får vädra mina målfunderingar. Men jag har ju ett annat mål och det är att få eventuella läsare att tänka till runt mål.

När jag ska skriva mål tänker jag ofta på denna fråga:Vad får det för konsekvenser om målet inte nås? Vad gör det om målgruppen inte lär sig?

Med konsekvenserna i åtanke blir det viktigt att rada upp resurserna som krävs för att nå målet. Behövs en brandbil? Eller körkort för att få köra en brandbil?

Mål som: urskilja hur människor kommunicerar i olika situationer, ställer helt andra krav på resurser än: använda skydds- och begränsningsmetoder för oljeskadeskydd. Vad krävs för resurser för att man ska kunna urskilja hur människor kommunicerar? Går det att skapa resurser som hjälper mig att urskilja hur människor kommunicerar? Jag vet inte, men det känns som om man behöver rätt massiv kunskap, erfarenhet och svårdefinierbar feeling för det! Vad krävs för resurser för att man ska kunna använda metoder för oljeskadeskydd? Här skulle jag säga att det krävs prylar inte feeling.

Det är här man får börja titta på om man förser de studerande med rätt resurser för att kunna nå målen. Man måste också titta på konsekvenserna (igen) och utifrån dem bestämma hur viktigt målet är jämfört med andra. I det arbetet får man riktlinjer för hur man ska väga resurser och innehåll i kursen.

Med vissa av målen i våra utbildningar ger ett misslyckande rätt läskiga konsekvenser för individer och egendom i samhället.

Konsekvenserna om jag misslyckas med ett av mina mål med detta blogginlägg blir inte så stora i samhället, och inte någon annanstans heller. Kanske skulle jag tänkt över mina mål med inlägget? Ett mål måste liksom betyda något…

Trevlig helg önskar

Helena

 

Kommentera

