Jämförelse på fel grunder när distanskurser ställs mot campuskurser

distansklassrum

Jag upprörs ofta av hur lätt det är att avfärda all distansutbildning som värdelös så fort det dyker upp ett dåligt exempel, eller när statistiken visar på dålig genomströmning. Kvalitetsstämpeln sitter ju inte i formen utan i utformningen, oavsett om vi utvärderar campus eller distans. Nu har Alastair Creelman och Linda Reneland-Forsman vid Linnéuniversitetet skrivit en artikel som visar hur missvisande det är att direkt jämföra genomströmning i heltidsutbildningar på campus med deltidskurser på distans. Artikeln som publicerats i tidskriften EURODL, European Journal of Open, Distance and E-learning, ger exempel på hög och låg genomströmning i båda utbildningsformerna och menar att det väsentliga vid jämförelser är att titta på faktorer som interaktivitet, gruppdynamik, hur fysiska och virtuella rum används och vilken pedagogisk grundsyn kursen bygger på.

Läs hela artikel eller en sammanfattning här: Completion Rates – A False Trail to Measuring Course Quality?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s