Less is more: städa förråden!

                            less is more1
Är du en sån som sparar på ”kan vara bra att ha–saker”? Oklart när och var, men någon gång, någonstans kan de kanske komma till nytta? Handen på hjärtat, det enda de där sakerna åstadkommer är stökiga och överfulla förråd. Detsamma gäller det material som vi i all välmening dumpar på våra studerande. ”Här har du några lådor med bra grejer, ta det du behöver ” är en dålig metod – för
EXAKT VAD är det den studerande behöver egentligen? Och VARFÖR? Att inte definiera det skapar stress och otydlighet. Det antyder också att den som utformat kursen inte har tänkt till ordentligt; de där kartongerna står bekvämt färdigpackade sedan länge och det är ganska skönt att slippa börja sortera och slänga.

Det här är ett problem i utbildningsvärlden i stort och det är ett problem i våra kurser. Men hur mycket är då lagom? Ja, allt handlar ju om vad man vill uppnå, vilka mål man har att sträva mot. Som lärare har jag tydliga kursmål och en avgränsad målgrupp att förhålla mig till, jag är inte i första hand en representant för mig själv och mina kunskaper, eller för branschen – jag är guiden som tack vare mina gedigna ämneskunskaper kan sålla och peka på det väsentliga. Det är förvånande lätt att glömma bort det.

Det är också viktigt att tänka på proportionerna mellan olika ämnen: om t ex miljölagar är en ganska liten del av en hel kurs måste det speglas i materialets omfattning.

Så kan man aldrig bjuda på något extra? Självklart, men då ska det framgå att det är just extra: separera ”nice to know” från ”need to know”. Sammanhang och relevans betyder allt om man vill lyckas som pedagog.

Men är inte våra studerande vuxna, tänkande människor och ska de inte kunna gallra själva? Jo, bland det relevanta. Urvalet utifrån relevans måste pedagogen göra – det är ju en av poängerna med att det finns en pedagog inblandad över huvud taget. Annars kan vi lämna walk over, klicka upp en webbläsare och säga ”Här är internet, varsågod”. Och tro att det är utbildning.

/Marie

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s