Vem styr ångskutan s/s Lärande?

kapten

Många ord har genom tiderna florerat runt den som ska styra lärandet, med tiden ger ord känsloassociationer , om de associationerna är negativa vill man ha ett annat, bättre ord. Här har jag listat några jag kom på som använts till den som styr i lärandesituationer:

fröken/magister:  hör till en annan generation
lärare: känns bekant
instruktör: hur instruerar man någon att förstå?
coach: för mina tankar till amerikansk fotboll, obegripligt spel för övrigt
mentor: Yoda i Star Wars
utbildare: känns inte riktigt som om man vill stå för något, lite undandglidande
pedagog: ger mer fokus på hur än vad, vilket ju är bra i vissa sammanhang

Jag har på senare tid fastnat för det engelska ordet facilitator, och översatt det till underlättare,  det känns så himla fint, det är ju exakt det man önskar sig av en lärare, eller hur? ”Gör det lättare för mig, är du snäll, det är nämligen rätt svårt, serru”. Klart att man måste göra mer än underlätta ibland, man måste ju framförallt strukturera innehåll, ha en plan, snitsla banan, kanske peka med hela handen också, vilket osökt för mig in på frågan om egot/jaget.  Många av oss som jobbar som lärare delar ett visst mått av exhibitionism, det är rätt trevligt att fånga andras uppmärksamhet och hålla kvar den och det är ju inget fel i det.

MEN jobbet som underlättare handlar om att helt lämna egot någon annanstans. Hemma, i bilen t.ex. Det är inte jag som ska synas och höras, det är dem jag underlättar för.

Att vara lärare innebär att lämna sitt eget ego helt och hållet och framhäva andras, hela rollen går ut på det. På flera sätt:

  • lyssna, inte tala
  • framhäva andras kunskap, inte sin egen
  • stödja och blåsa upp andras ego genom att ge uppmuntran, peka på det de kan, inte luckorna i kunskapen
  • skapa självförtroende hos andra
  • prata om deras upplevelser, inte sina egna
  • få andra att visa vad de kan, inte visa upp vad jag är bra på
  • smyga in min kunskap, inte slänga det i nyllet på de som ska lära sig

Sedan får man hitta andra tillfällen att få utlopp för sitt eget behov av att bli sedd:-) Kanske på maskeradfesten:-)

/Helena

Kommentera

