Samarbeta mer! (del 2)

verktygslådaI dag finns många bra webbaserade gratisverktyg som underlättar samarbete; faktiskt är det nog lättare än någonsin att samarbeta. Genom att använda webbaserade verktyg vinner man mer än att det bara är smidigt och roligt – som lärare får man möjlighet att resa med i arbetsprocessen, det blir enklare att få syn på själva lärandetMan får en genomskinlighet som är svår att nå annars genom att man kan se vem som gör vad, man kan följa hur ett dokument eller en presentation växer fram, följa progressionen och tankarnas utveckling. Det blir också tydligare för de studerande att allas bidrag räknas och att de faktiskt lär av varandra. Klicka på ”Läs mer” så får du en tipslista med bra tjänster för samarbete. Alla finns i gratisversioner. Några kräver att man skapar ett konto, vissa inte ens det.

SKRIVA OCH PRESENTERA TILLSAMMANS
Med hjälp av MeetingWords skapar man lätt och snabbt ett gemensamt dokument. Det är bara att klicka för att skapa ett nytt dokument och sedan skicka dokumentets länk till de som ska vara med och skriva. Det finns också en funktion som gör att man kan följa hur dokumentet vuxit fram. 

Google Drive (tidigare Google Docs) är en annan variant av dokumentdelning. Man kan även här följa hur dokumentet utvecklats och se vem som skrivit vad. Det finns också en bra kommentarsfunktion.

CorkboardMe är en väldigt enkel tjänst som skapar en samarbetsyta online. När man går in på sidan får man en anslagstavla där man klickar för att lägga till post it-lappar. Du får en länk som du kan dela med andra och på så sätt kan flera skriva på samma tavla.

Glogster hjälper dig att skapa webbaserade presentationer i form av ”posters”. Film, bild, text – allt kan föras ihop till en överskådlig och snygg webbaffisch. Se ett exempel här: http://wooley.edu.glogster.com/msb-demo/

Wordle är ett populärt verktyg för att bygga ordmoln. Ett annat sätt att använda tjänsten är att låta en grupp studerande enas om nyckelord i ett visst kursmoment. Nyckelorden blir sedan en överskådlig sammanfattning av innehållet.

Att blogga är ett annat sätt att presentera och skriva tillsammans. Kommentars-funktionen ger bra möjligheter till dialog. WordPress och Blogger är två vanliga bloggtjänster som det är ganska enkelt att komma igång med. Läs gärna det här inlägget apropå blogg och lyckade grupparbeten: Vad krävs för att lyckas med ett grupparbete? Jo, en blogg. 

Wikispaces kan man skapa en egen wiki, alltså en webbplats som flera författare skapar tillsammans (som t ex Wikipedia). Här är inte tanken att man blir klar, utan det är ett levande forum, en pågående process av t ex kunskapsspridning inom ett visst område. Man kan via en historieflik se hur sidan förändrats och vem som gjort vad. Wikin kan antingen vara öppen för vem som helst, eller sluten för en viss grupp.

Twitter kan faktiskt också funka som samarbetsverktyg. Jag såg en rolig idé någonstans där en lärare lät sina elever sammanfatta innehållet i ett kursavsnitt med hjälp av Twitter. När man tvingas begränsa sig till 140 tecken måste man inte bara ha läst utan även processat och förstått innehållet, annars klarar man inte av att göra en så kärnfull syntes. Man lär sig också mycket av att jämföra med hur andra tänkt och valt att beskriva innehållet.

Även Fronter har en funktion för dokumentdelning. Man väljer ”Nytt dokument” under ”Skapa” i arkivet och ser till att bocka i rutan som tillåter fler författare.

Med Prezi skapar man dynamiska presentationer som liknar en tankekarta. Prezi är webbaserat och flera kan skapa och presentera tillsammans i realtid.

SpiderScribe är ett webbaserat mindmap- och brainstormingverktyg. Man samarbetar och delar tankekartor online.

E-MÖTESVERKTYG
E-mötesverktyget Blackboard (tidigare Elluminate) har ju alla studerande tillgång till via Fronter, men de kan också ha nytta av andra mötesverktyg, utanför plattformen.Skype har säkert många av de studerande redan, men det finns även mötestjänster som inte kräver någon programvara utan du skapar ett mötesrum direkt här och nu genom att klicka på en länk bara. LiveMinutes är ett sådant verktyg. 

TILL SIST ett tips om en praktisk tjänst som är väldigt användbar när flera ska enas om en tidpunkt för ett gemensamt mötestillfälle: Doodle.

Kontakta gärna CLM om ni vill ha mer handgriplig hjälp att testa några av verktygen :).

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s