Det sa jag ju förra gången!

forgetmenot_by_monteregina

Fattar inte hur ni kunde missa det! Jag sa det förra lektionen, det står där längst upp i lärplattformen och i dokumentet ni fått, även det som ligger i mappen under rubriken ”Viktigt att veta”. En frustrerad lärare står inför sina deltagare och tar det personligt att de studerande INTE KOMMER IHÅG!

Läraren känner nästan att de måste göra det medvetet, att de väljer att inte komma ihåg!

Vi vet att det inte är så och det finns en förklaring: de studerande är MÄNNISKOR. Så enkelt är det, vi minns inte bara för att vi hört det en gång, eller läst det. Vi minns inte helt enkelt. Nä, så är det. Oberoende av ålder, vi glömmer, eller snarare det fastnar aldrig riktigt. Jupp, jobbigt.

Det finns ett uttryck inom pedagogik som kan stå som rubrik för detta irritationsmoment i lärarjobbet.

Learning retention, bevarande/bibehållande av lärande.

I lärandebranschen, speciellt inom nätbaserat lärande har en osanning (märk väl, det är inte sant!) svischat runt i åratal. Den ovetenskapliga osanningen ser ut så här: man kommer ihåg 10% av det man läser, 20% ser, 30% hör, 50% ser och hör, 70% diskuterar, 80% upplever, 95% lär andra. Det är bara strunt, finns ingen vetenskaplig grund för detta överhuvudtaget. Så varför tar jag upp det då?

Jo, håll med om att det ändå ger en bra bild av hur många sätt det finns att jobba som bidrar till lärandet. Att läraren sagt det, visat en powerpoint, ger inte de allra bästa förutsättningar för lärandet och bevarandet.

Vi ligger ju rätt bra till på MSB eftersom vi i de flesta kurser och utbildningar har praktiska moment, vi tränar. Man får chansen att omsätta det teoretiska i praktik, man får i viss mån uppleva. Men hur är det med den sista osanningen, lära andra? Vi jobbar med redovisningar, men handen på hjärtat, handlar det om att lära andra? Man förväntar sig inte ens att någon annan än läraren ska lyssna. Med vissa undantag kan de studerande inte nog snabbt komma till slutet, de lärande har inte någon ambition att lära andra. Lärandet kommer från l ä r a r e n! Eller?

Hur ger man bästa förutsättningar för att bevara lärandet då?

Vi har konstaterat att EN gång på ETT sätt inte räcker. I ett kursinnehåll bör man återkomma till centrala lärandeklimpar (av guldkvalitet) på olika sätt.

Det första är väl att identifiera klimparna, VAD i all mängd och massa av kunskap är centralt för lärandet på denna nivå, för denna kurs.

Centrala lärandeklimpar alltså, det är inte dumt att upprepa sig, utspritt i kursen. Inte säga samma sak kanske men variera samma sak, slinka in det i exempel, inte göra så himla stor affär av det men liksom smyga in det.

Om man kan ge de studerande möjlighet att använda olika sinnen för att tillgodogöra sig samma klimp, är man på väg mot ett vinnande koncept.

Jag hade ett samtal med mina kolleger om detta, att använda flera sinnen. Några av oss (äldre:-) minns film med vidhängande gnuggisar, en siffra kom upp under filmens gång man skrapade och fick en (artificiell) doft, typ nybildoft, hubbabubba etc. Hur får man in användningen av flera sinnen i lärandet? Hur gör vi för att aktivera olika delar av de studerandes hjärnor? Kanske inte samtidigt men vid olika tillfällen?

En app som avger lukter vore bra, för att förstärka och understryka något, eller? I och för sig kanske det betyder något att luktfilmerna inte blev någon hit?

Om vi bortser från luktsinnet så finns det ju andra sinnen som kanske är lättare att tillmötesgå?

Se, höra, känna. Sedan har vi ju sådant som aktiverar olika delar av hjärnan (och kroppen): skriva, rita, tala, lyssna, förklara för andra, visa, diskutera (i skrift och i tal), rollspel (simuleringar) eller varför inte lite gestaltande dans? Beskriv i dans hur du skulle hantera brand på fartyg (på sida, i hamn). Eller:-)??

  • identifiera centrala lärandeklimpar av guldkvalité
  • upprepa lärandeklimpar
  • leverera dessa klimpar så olika delar av hjärnan och/eller olika sinnen aktiveras hos den studerande: använda färg (utesluter visserligen färgblinda), använda bilder, filmer för att exemplifiera och illustrera, komplettera text med talade ord.
  • lära andra (varandra): tex lägga upp redovisningar så man som studerande lär andra, och man som åhörare förstår att man faktiskt kan lära av att lyssna. Ge uppgifter till de som lyssnar, tex att förbereda en fråga, som de sedan ska ställa till den som redovisar, ställa krav på prestation från åhörare. Om man har webbmöte (även i klassrum) ger man de som lyssnar i uppgift att skriva (eller rita!) stödord eller frågor i chatten eller på whiteboarden (whiteboard i klassrummet).

Fram för bevarandet!

/ Helena

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s