Den röda tråden och blåbär

red_thread

Sammanhang: samband, kontext, reda, ordning, system, tema, förbindelse. Hur hänger det här i hop? Vad har det ena med det andra att göra? Vad är kopplingen till det? Hur hör det här i hop med det där? Var är den röda tråden? Känns frågorna igen? Många gånger varje dag ställer vi liknande frågor. Det är liksom ett mänskligt behov att förstå sammanhang. Om man missar ett första led, blir efterföljande led förvirrade. Huset måste ha en solid grund för att resten av byggnationen ska stå stabilt.

Det kan inte nog betonas hur otroligt viktigt det är att förse distansstuderande med en röd tråd att hålla sig till. Bäst vore om man kunde ge dem en fysisk tråd att klänga sig fast vid när det känns som om skeppet sjunker. Loppet måste vara utmärkt (med röda plastband). Att studera på distans ska inte vara någon orienteringstävling. Ansvaret ligger helt och hållet på lärare och kursproducenter att se till att snitsla och man måste ta sig ett utanförperspektiv. Hur är det att inte fatta något alls? Inte vara invigd ämnet, tanken bakom och innehållet. Hur känns det att vara ett blåbär på området och vad behöver ett blåbär för att vägen ska kännas utstakad? Med blåbär menar jag alltså någon som ännu inte lärt sig.

Vad är utgångspunkten? Hur mycket bakgrund måste egentligen ges? Sammanhang är inte samma som kronologisk ordning. Logik är inte samma som uppradade årtal eller listor. Vad är det som gör att vi ofta känner att vi måste börja med tidernas begynnelse? Om jag ska lära mig hur EU fungerar är jag inte alltid hjälpt av att veta att det började med kol-och stålunionens bildande 1951. Det var ju inte EU:s historia jag skulle få mig till livs, jag ska lära mig hur det fungerar, nu. Om kursen heter ”Hur funkar EU?” och jag inte får tidigt svar på den frågan, sjunker hjärtat, intresset och motivationen. Med all säkerhet. Fel ingångsvärden, fel information, fel namn på kursen. Man blir trött på alltihopa innan lärarna kommit igång.

Hur lägger jag upp stegen i lärandet? Progression, byggstenar. Om jag förstår hur EU fungerar kan jag förstå EU:s författning. Men håll tråden röd, sväva inte ut i sådant som inte är nödvändigt i steget, spara det till ett steg där det hör hemma. Tänk som ett blåbär.

Varför ska man kunna detta? Vad leder det till? Vari ligger vinsten för den studerande?Här har vi ofta kursmål, lärmål o dyl. att hålla fast vid. Det som finns med i kursen är relevant just i denna kurs, att lägga in sådant som skulle vara bra om de studerande också kunde, ska bort (och kanske läggas i kursen som heter EU:s historia?). Det som finns med i kursen är sådant som finns med i lärmålen (och ska testas i vissa fall).

Gör rätt grej, vid rätt tidpunkt, av rätt anledning.

…och nu ska ni få den röda trådens ursprung. I brittiska flottans tågvirke vävdes en röd tråd in, för att visa att repen tillhörde Royal Navy och därigenom göra dem mindre åtråvärda att sno med sig. Svenska flottan däremot använde blå tråd för samma effekt.

Blåbärssäcken är härmed ihopknuten med röd tråd.

blåbär_onasut

One thought on “Den röda tråden och blåbär

  1. Ping: Ursäkta, du har något i ansiktet | Centrum för lärande och media

Kommentera

