Lärande är lärande även på nätet

Hur ska man undvika att studenter väljer att avbryta sina studier? Det diskuteras flitigt i media till och från. När det gäller distansstudier har det många gånger setts som självklart att skylla avhopp på själva formen. Men formen är knappast problemet.

Ibland tenderar vi att prata om distanslärande och nätbaserat lärande som om de vore underkategorier till ett vidare begrepp av lärande och som om det fanns ett motsatsförhållande mellan närutbildning och distansutbildning. I själva verket är det ju samma lärande vi talar om; lärande är lärande även på nätet och lärandets framgångsfaktorer är desamma oavsett form. Alastair Creelman från Linnéuniversitetet skriver om detta i ett tänkvärt blogginlägg.

Och vad utmärker då en bra utbildning som kan behålla sina studenter hela vägen? Creelman ger några exempel som de flesta som jobbar med lärande känner igen:

  • man bör skapa realistiska förväntningar
  • man måste satsa mycket kraft och engagemang på att bygga upp en gemenskap och en känsla av tillhörighet där ingen känner sig osynlig (skapa gruppdynamik)
  • man måste ha en genomtänkt och tydlig struktur
  • man bör vara medveten om vad som kan få de studerande att känna sig osäkra och tvivla på sig själva och reducera alla sådana inslag
  • man måste vara aktiv och stötta och följa upp sina studenter kontinuerligt.

Alltihopa lika viktigt och lika möjligt såväl i klassrummet som på nätet.

distans              klassrum

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s